Gość |
Wysłany: Czw 11:33, 04 Paź 2007 Temat postu: |
|
hmm, jest drobna nieścisłość w datach, jest napisane,ze 968A zakończono produkować w 1978, tymczasem mój dziadek kupił nowego zaza 968a pod koniec 1979 roku . Czy to możliwe,zeby rok stał w salonie?    |
|
admin |
Wysłany: Czw 21:52, 01 Lut 2007 Temat postu: Historia: ZaZ |
|
Historia :ZAZ Zaporożec (język rosyjski: Запоро́жец, język ukraiński: Запорожець) to nazwa marki małych samochodów budowanych od roku 1958 w fabryce ZAZ w Ukraińskiej SRR. Różne jego typy produkowane były aż do roku 1994.
Podobnie jak VW Garbus w Niemczech czy Trabant w NRD, radziecki zaporożec miał być "samochodem dla ludu" - był to najtańszy samochód w ZSRR, a przy tym, dość wytrzymały na stan dróg w Związku Radzieckim.
Wszystkie samochody Zaporożec miały napęd na tylną oś i silnik chłodzony powietrzem (umieszczony z tyłu).
ZAPOROŻEC 965/965A
Model ZAZ-965 był produkowany w latach 1960 - 1969. Wygląd pojazdu wzorowany był na Fiacie 600. Samochód napędzany był czterosuwowym, chłodzonym powietrzem czterocylindrowym silnikiem w układzie widlastym MeMZ-965 o mocy 26 KM (19.4 kW), a w przypadku modelu ZAZ-965A - o mocy 27 KM (20.1 kW). Silnik zblokowany ze skrzynią biegów umieszczony był za tylną osią. Podstawowy model produkowano w latach 1960 - 1963, zaś model ZAZ-965A (pozbawiony charakterystycznych wlotów powietrza), w latach 1962 - 1969
^ Model 965
ZAPOROŻEC 966/968A/968M
Model ZAZ-966 wytwarzany był w latach 1967 - 1974. Po liftingu przestał przypominać Fiata 600 - tym razem styliści wzorowali się na samochodzie NSU Prinz. Silnik został zmodernizowany (pojemność wzrosła do 1197 cm³, moc podwyższono do 40KM), a na nadwozie powróciły wloty powietrza zwane "uszami". Przednie zawieszenie oparte na drążkach skrętnych oraz sprężynach z amortyzatorami hydraulicznymi było kopią rozwiązania pochodzącego z Volkswagena, tylne opierało się na wahaczach wleczonych oraz sprężynach z amortyzatorami hydraulicznymi. Ciekawie rozwiązany został system nagrzewani wnętrza pojazdu – do tego celu służyła nagrzewnica zasilana benzyną. Różnica temperatur przed i po nagrzaniu wg danych producenta dochodziła do 80°C.
^ Model 966
Model ZAZ-968A produkowany był od 1972 do 1978 roku. Pod koniec 1974 roku wprowadzono drobne zmiany zewnętrzne, nowe siedzenia, dwuobwodowy układ hamulcowy. Wprowadzono także model z mocniejszym 45-konnym silnikiem (MeMz968A). W roku 1978 wprowadzono model ZAZ-968M. Usunięto w nim wspomniane m.in. wystające wloty, wprowadzono zespolone lampy tylne, przednie lampy pozycyjne przeniesiono do kloszy reflektorów, zmieniono przednie kierunkowskazy. W ramach ujednolicania wprowadzono wiele elementów z samochodów WAZ (Lada/Żiguli) – m.in. lusterko wewnętrzne, przełączniki świateł, kierunkowskazów i wycieraczek, lampkę wewnętrzną, pompę paliwa, pompę hamulcową). Auto sprzedawano w dwóch wersjach silnikowych: 45KM i 50KM (zmieniono gaźnik oraz wprowadzono suchy filtr powietrza). Produkcję zakończono 1 lipca 1994 r.
^ Model 968A
^ Model 968M
Następcą Zaporożca jest produkowany od 1988 r. samochód Tavria, z napędem na przednie koła i silnikiem chłodzonym cieczą.
^ Zaz Tavria 1102
Tavria (pełna nazwa: ZAZ 1102 Tavria) - długo oczekiwana następczyni Zaporożca. Pierwszych 6 sztuk pojazdu zostało zbudowanych i zaprezentowanych w 1986. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1988. Pojazd został zaprojektowany całkowicie od podstaw i nie miał wiele wspólnego z już w tym okresie przestarzałym Zaporożcem. W przeciwieństwie do poprzednika, Tavrija posiada silnik chłodzony cieczą, usytuowany z przodu pojazdu, który napędza koła przednie.
W połowie lat 90. Tavrie były także montowane w Polsce, za sprawą firmy Damis. Tavrie te różniły się od innych lepszym wyposażeniem (przede wszystkim bogatszy zestaw wskazników) oraz innym kołem kierownicy. |
|